30.09.2025

Twee derde van de winkels voldoet niet aan de economische basisregels: denk aan deze essentiële principes

Publicaties

Uit recente controles van de Economische Inspectie is gebleken dat 67,3 procent van de detailhandelszaken niet voldoet aan de economische basiswetgeving, zoals bijvoorbeeld de regels over correcte prijsaanduiding. Hoewel de controles gericht waren op sectoren zoals voeding, horeca, kappers en kledingwinkels, zijn de regels van toepassing op alle soorten ondernemingen. Een ideaal moment dus om een aantal van de essentiële verplichtingen nog eens op een rijtje te zetten.

Iedere onderneming die aan een consument goederen te koop aanbiedt, moet de prijs daarvan schriftelijk en ondubbelzinnig aanduiden. Als de goederen uitgestald zijn, bijvoorbeeld in een etalage, moet de prijs in de etalage bovendien leesbaar en goed zichtbaar worden aangeduid. Wanneer de consument de prijs enkel kan vernemen door zich tot de verkoper te wenden is niet voldaan aan deze regels.

Voor diensten moet een onderscheid worden gemaakt tussen homogene diensten en niet-homogene diensten.

Homogene diensten zijn diensten met identieke of vergelijkbare kenmerken en modaliteiten, ongeacht het tijdstip of de plaats van uitvoering, of ongeacht de identiteit van de dienstverlener of de begunstigde. Denk bijvoorbeeld aan een autowasbeurt of een kostuumreiniging. In die gevallen moet de onderneming het tarief vermelden voor de verschillende diensten die zij aanbiedt.

Niet-homogene diensten daarentegen hebben unieke kenmerken, waardoor geen vast tarief mogelijk is. Hier kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de herstelling van een geaccidenteerde auto, de plaatsing van een dak of een veranda. Voor dit soort diensten kan de consument altijd een prijsopgave vragen, zodat prijzen kunnen worden vergeleken. In het bestek moet onder meer de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst, bv. de grootte van de veranda of het gekozen materiaal, worden vermeld.

Let wel, per sector en naar gelang het beroep kunnen specifieke afwijkende en/of aanvullende regels van toepassing zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval voor een horecazaak, een kapsalon, een bloemenwinkel of in de banksector. Bij vragen hierover, helpt één van onze gespecialiseerde advocaten u graag verder.